Kumarbaz- Dostoyevski Kitap Yorumu




Kumarbaz, Dostoyevskinin yayıncısından aldığı avansları ödemesi gerektiği için yine yayıncısının ısrarıyla 25 günde yazdığı (bildiğim kadarıyla en hızlı yazdığı) romanı. Yazarın kendisi de kumar alışkanlığı nedeniyle sıkıntılı günler geçirmiş olduğu için, çoğu kişi tarafından otobiyografik tarafı da olduğu söyleniyor. Özellikle Baden-Baden bölgesinde zaman geçirmiş ve oradaki kumarhaneyi tecrübe etmiş olması, Kumarbaz kitabının da o bölgede geçiyor olması bu kanıyı güçlendiriyor. Yakın zamanda o bölgeye gitmeyi planladığımız için ben de farklı bir gözle okudum kitabı.


Kitap konu itibariyle, ekonomik açıdan zor durumda olan ama bunu dışarayı yansıtmaktan kaçınan soylu bir Rus ailesinin kumar oynamak ve tatil yapmak için gittikleri Baden-Baden bölgesinde yaşadıkları olayları ele almış. Kitabın baş karakteri bu ailenin yanında, çocuklara öğretmenlik yapan Aleskey İvanoviç'in dilinden, aile reisi generalin üvey kızı Polina'ya duyduğu ümitsiz aşkı, bu aşk uğruna kendine saygısını kaybetmesine neden olan tutumlarını, kumar tutkusunun kişilerin mahfına sebep olmasını okuyoruz.

Dostoyevski'de kronolojik okuma yapıyorum ve külliyatını tamamlamaya çalışıyorum. Bu benim okuduğum beşinci kitabıydı. Şunu söyleyebilirim ki okuduğum en akıcı ama en az Dostoyevski kitabına benzeyen kitabıydı. Evet olay akışı kitabı elinizden bırakamamanıza neden oluyor ancak, o sevdiğim Dostoyevski tadı biraz eksik kaldı. Bilemiyorum belki de hızlı yazılmasından kaynaklı olabilir.

O nedenle klasik okumaya başlayacaklar için yormayan, iyi bir başlangıç kitabı olabilir diye düşünüyorum.

Bunun dışında, artık kafamda şekillenmeye başlayan bir düşünce de, Dostoyevski'de aşk hikayelerinde mutlaka bir taraf aşırı fedakar hatta kendinden vazgeçmişçesine mantık dışı yaşarken, diğer taraf çoğunlukla kendini düşünen, duygusuz ve karşı tarafa empatik yaklaşmayan, hatta onun aşkını kendi çıkarları için kullanan bir karakter sergiliyor. Sanırım bu Dostoyevskinin aşka genel bakış açısı. Sağlıklı bir ilişkiden bahsedilmedi şimdiye kadar. Bakalım diğer kitaplarında durum nasıl olacak?

Yorumlar